Monday, June 29, 2009

Anak angsa (gosling)


(Anak angsa pertama ditetaskan oleh inkubator di e1familyfarm)
Salam, seekor anak angsa kelabu berjaya ditetaskan oleh inkubator yang dibeli dari Muar, Johor pada 27 Jun 2009 yang lalu. Ia merupakan anak angsa yang keempat ditetaskan dari sepasang induk yang dipelihara daripada kecil di sini. Tempoh penetasannya ialah genap 30 hari daripada tarikh ia dimasukkan ke dalam inkubator.
Sebelum ni, ibunya (pet) telah bertelur sebanyak 3 pusingan dan hanya 3 biji sahaja di pusingan ke 2 berjaya menetas. Pusingan pertama angsa betina bertelur dikatakan telur2nya tidak subur kerana tidak mempunyai benih jantan. Buat masa sekarang terdapat 3 biji lagi telur2nya yang lain mempunyai urat darah di antara 8 biji telur yang telah dikeluarkan. Harap2 yang lain segera ar menetas.......

No comments:

Post a Comment

Sekapur Sireh

e1familyfarm.blogspot.com diwujudkan pada Mei 2009 adalah bertujuan untuk berkongsi maklumat dan pengalaman saya bersama keluarga khas di dalam pemeliharaan unggas (haiwan jenis burung) samada untuk pemakanan mahupun hobi. Saya berserta keluarga memelihara beberapa jenis unggas sejak tahun 2006 lagi. Saya harap cik/tuan/puan juga dapat berkongsi bersama-sama saya dalam pemeliharaan ternakan unggas ini... Selamat melayari blog saya.