Wednesday, December 23, 2009

Tinggal Kenangan

Gambarnya semasa berumur sebulan (yg bertanda hitam atas kepala)
Gambar ia bersama pasangannya

Salam.

Tanggal 15/12/2009, seekor daripada 2 ekor angsa putih kepunyaan kami telah mati akibat daripada dilanggar oleh sebuah lori di jalan hadapan rumah kami. Kami hanya mengetahui ia dilanggar melalui khabaran dari jiran sebelah rumah. Angsa betina dewasa terbabit telah dipelihara sejak ia kecil di mana ia kami beli daripada Cikgu Masiran, Batu Gajah, Perak. Walaupun bagi sesetengah org, binatang kann, apa nak kisah... biasa ar kena langgar.... Tetapi, bagi kami, angsa2 kami tidak ubah seperti haiwan peliharaan, bukan dianggap sebagai haiwan ternakan... Mereka menghiburkan kami malah menjaga kebun2 kami daripada org yg mereka tidak kenali serta haiwan lain terutama biawak. Sebelum kematiannya, ia sempat meninggalkan 3 biji telur2nya.... Harapnya, dapat ar nanti pengganti kehilangan ia di kebun kami....huhuhu

No comments:

Post a Comment

Sekapur Sireh

e1familyfarm.blogspot.com diwujudkan pada Mei 2009 adalah bertujuan untuk berkongsi maklumat dan pengalaman saya bersama keluarga khas di dalam pemeliharaan unggas (haiwan jenis burung) samada untuk pemakanan mahupun hobi. Saya berserta keluarga memelihara beberapa jenis unggas sejak tahun 2006 lagi. Saya harap cik/tuan/puan juga dapat berkongsi bersama-sama saya dalam pemeliharaan ternakan unggas ini... Selamat melayari blog saya.