Tuesday, December 8, 2009

Cerita Korban Hari Raya Haji 2009

Salam,

Untuk mengelakkan kesesakkan lalu lintas pada Hari Raya Haji 2009 yang lalu, saya membuat keputusan untuk pulang ke Kampung awal sehari iaitu pada hari Khamis. Sebelum pulang ke kampung, saya telah berniat dan bercadang untuk mengkorbankan seekor ayam belanda jantan dewasa untuk dibuat rendang pada hari raya berkenaan. Setelah tiba di kampung, tanpa sempat duduk kat kerusi lagi, ayah saya suruh tolong dia sembelih 3 ekor ayam kampung jantan muda...huhuhu.... nak buat macam mana, nampaknya, terpaksa ar lupakan niat nak makan rendang ayam belanda... Tapi kan, mak saya wat kari ayam kampung tersebut memangg urmmm.... sebelum tu, nak bersihkan ayam2 tu, punya ar mengambil masa yg lama sebab buluan mereka yang tebal.... dan terpaksa cabut bulu berhati2 sebab ayam muda kalo cabut bulunya mudah tercabut dengan kulit2nya sekali....hehehe.... Pas tu, pada malamnya, baru arr kami sekeluarga bergotong royong masak kari ayam dan masak rendang daging campur paru lembu.... Puas juga makan waktu raya haji....terutama kari ayam kampung tu...

Korban lembu raya sebanyak 6 ekor di Kampung Parit Perawas, Sg Rambai telah dilaksanakan pada sehari selepas hari raya haji... Baka lembu, yang saya tengok terdiri daripada 4 ekor baka Brahman dan 2 ekor baka Kedah-Kelantan telah berjaya kami bergotong royong sekampung di rumah imam Masjid Parit Gantong. Setelah selesai kami lapah, daging dan tulang2 di agih2kan kepada orang kampung dan kepada mereka yang telah membantu. Oleh kerana keluarga kami iaitu saya, ayah, dan dua org abang ipar saya pergi gotong royong tersebut, Alhamdulillah, banyak pula rezeki yang dibawa balik termasuk ar, ekor dan perut...Malam pula, apa lagi, merasa arr kami makan sup 'gear box' dan ekor... Esok pagi, berkipas masing2 kepanasan.....hehehe..

Ini pula cerita G.Fowl (ayam api2/mutiara) saya.... Sempena Hari Raya Korban ni, salah seekor anak ayam api2 yg berusia lebih kurang 2/3 bulan ter'sangkut' besi dan jaring orkid kat dalam mulut dia terpasa kami korbankan.... Ingatkan boleh ar selamatkan dia, akhirnya..... ia selamat dikorbankan lebih awal... So, saya bersihkan dan bawa pulang ke Kolumpo. ... Mak ayah saya dah merasa ayam2 tu... Hurmm.... merasa lagi ar kami daging ayam api2 tersebut, cuma.... daging muda yang lebih lembut....hehehe.

2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

Sekapur Sireh

e1familyfarm.blogspot.com diwujudkan pada Mei 2009 adalah bertujuan untuk berkongsi maklumat dan pengalaman saya bersama keluarga khas di dalam pemeliharaan unggas (haiwan jenis burung) samada untuk pemakanan mahupun hobi. Saya berserta keluarga memelihara beberapa jenis unggas sejak tahun 2006 lagi. Saya harap cik/tuan/puan juga dapat berkongsi bersama-sama saya dalam pemeliharaan ternakan unggas ini... Selamat melayari blog saya.