Thursday, December 3, 2009

Ayam Kampung Aussie



Salam...

Gambar2 di atas merupakan baka terbaru yang telah dibeli daripada penjual di Pekan Merlimau, Melaka sewaktu mereka umur 2-5hari.... Masa tu saya beli mereka dengan harga RM5 seekor... walaupun agak mahal, saya agak teruja untuk melihat mereka membesar seperti ayam dewasa yang dipamerkan... Kata beliau, ayam tersebut merupakan "ayam Kampung" Australia, bukan ayam gajah mahupun bukan ayam kacukkan... Nenek moyangnya daripada Australia ar kot.... Sejauh mana kebenarannya, saya pun tidak pasti....Katanya lagi, pengeluaran telur ayam betina agak banyak drpada ayam kampung yang biasa kita ternak tetapi, katanya lagi, ayam ni jarang mengeramkan telur2 mereka.....

Setelah hampir lebih kurang 5 bulan, anak2 ayam tersebut mulai membesar seperti dalam gambar di atas. Tekaan saudara tersebut mengenai jantina anak ayam tersebut tepat sekali, memang bila dah besar, ayam tersebut membesar sebagai seekor ayam jantan dan seekor lagi
betina yang bersaiz besar.... Pejantan tersebut walaupun bersaiz besar, tetapi, gagah mengejar ayam-ayam betina di rebannnya.... Termasuk itik2 betina pun dia belasah sekali, hehehe....

No comments:

Post a Comment

Sekapur Sireh

e1familyfarm.blogspot.com diwujudkan pada Mei 2009 adalah bertujuan untuk berkongsi maklumat dan pengalaman saya bersama keluarga khas di dalam pemeliharaan unggas (haiwan jenis burung) samada untuk pemakanan mahupun hobi. Saya berserta keluarga memelihara beberapa jenis unggas sejak tahun 2006 lagi. Saya harap cik/tuan/puan juga dapat berkongsi bersama-sama saya dalam pemeliharaan ternakan unggas ini... Selamat melayari blog saya.