Wednesday, December 2, 2009

Lawatan ke ladang ternakan di Kelantan

Baru-baru ini, saya berpeluang menjalankan kerja penyelidikan di ladang ternakan lembu di Kelantan. Ladang yang telah disyorkan oleh Jabatan Veterinar negeri Kelantan adalah berada di Jajahan Pasir Puteh, Kelantan iaitu di Ladang Kumpulan Mahaderas, Kampung Jelor Hilir. Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan malahan jutaan terima kasih kepada CEO nya iaitu En Zamzuree Zakaria di atas kerjasama yang baik serta membenarkan kami menjalankan penyelidikan yang tidak seberapa di ladang berkenaan. Serta diucapkan ribuan terima kasih juga kepada staff2 mereka termasuk pengurus ladang En Mizi...



Ladang tersebut memang agak menarik untuk dikunjungi kerana terdapat pelbagai jenis penternakan dijalankan termasuklah ternakan lembu pedaging (fidlot), itik penelur, kambing pedaging dan ikan keli. Selain itu, mereka juga menghasilkan baja organik daripada najis kambing dan lembu dan yang menarik juga adalah mereka ada menganjurkan pertandingan memancing ikan di kolam mereka yang mempunyai pelbagai spesis ikan air tawar termasuklah ikan keli, ikan tongsan (kap kepala besar), patin, pacu dsbnya.. Lihat sahajalah gambar-gambar aktiviti dan persekitaran di ladang terbabit yg berjaya saya rakamkan untuk tatapan rakan2 sekalian….



Pengurus ladang (En Mizi) bersama lembu baka Charlois









Gambar2 bawah: Kolam pancing yang terdapat di ladang terbabit (16 kaki dalam ni!!)




No comments:

Post a Comment

Sekapur Sireh

e1familyfarm.blogspot.com diwujudkan pada Mei 2009 adalah bertujuan untuk berkongsi maklumat dan pengalaman saya bersama keluarga khas di dalam pemeliharaan unggas (haiwan jenis burung) samada untuk pemakanan mahupun hobi. Saya berserta keluarga memelihara beberapa jenis unggas sejak tahun 2006 lagi. Saya harap cik/tuan/puan juga dapat berkongsi bersama-sama saya dalam pemeliharaan ternakan unggas ini... Selamat melayari blog saya.